STS-106
Atlantis/F-22
ISS-2A.2B


Załoga STS-106 Symbol lotu STS-106

 


Załoga :
 
Terrence W. Wilcutt CDR  4 lot, NASA, USA
Scott D. Altman PLT 2 lot, NASA, USA
Edward T. Lu MS1 2 lot, NASA, USA
Richard A. Mastracchio MS2/FE 1 lot, NASA, USA
Daniel Ch. Burbank MS3 1 lot, NASA, USA
Jurij I. Malenczenko MS4 2 lot, RAKA, Rosja
Boris W. Morukow MS5 1 lot, IMBP, Rosja

Do misji ISS-2A.2 przygotowywała się załoga w składzie: James D. Halsell, Jr., Scott J. Horowitz, Mary E. Weber, Edward T. Lu, Jeffrey N. Williams, Jurij I. Malenczenko i Boris W. Morukow. Ze względu na opóźnienie startu modułu Zwiezda misja została podzielona na dwa osobne loty (NASA oficjalnie ogłosiła to 18.02.2000 r.) - 2A.2A (STS-101) i 2A.2B.


Ładunek :

SpaceHab-DM


Orbita :

i=51,58°; h=375-386  km


Rzeczywisty przebieg lotu :

Odliczanie rozpoczęto 05.09.2000 o 15:00 od stanu T-43H.

Start 08.09.2000 o 12:45:47,066 z wyrzutni LC-39B w KSC.

Połączenie z ISS poprzez PMA-2 nastąpiło 10.09.2000 o 05:51:37.

11.09.2000 o 04:47, w chwili przejścia na wewnętrzne zasilanie skafandrów Lu i Malenczenko rozpoczęli EVA. O 04:55 otwarli właz i weszli do ładowni promu. Po przymocowaniu do skafandrów wszystkich urządzeń i narzędzi zamocowali się do końcówki manipulatora RMS, przy pomocy której zostali przeniesieni na moduł Zarja. Następnie przeszli na moduł Zwiezda i dokonali inspekcji jego tarczy celowniczej, która nie rozłożyła
się prawidłowo po starcie modułu. O 06:04 tarcza została ręcznie ustawiona w prawidłowej pozycji. O 06:55 astronauci przymocowali do Zwiezdy 2-metrowej długości wysięgnik, na którym następnie zainstalowali magnetometr, bedący częścią systemu orientacji. O 07:32 pomiędzy modułami Zwiezda i Zarja rozwinięto zestaw czterech kabli energetycznych, które będą przesyłać prąd elektryczny z przyszłego amerykańskiego modułu z bateriami słonecznymi. Następnie zainstalowano zestawy 2 kabli systemu sterowania bateriami słonecznymi i 2 sytemu telewizji wewnętrznej. O 09:10 astronauci rozpoczęli ostatnią zaplanowaną w czasie tej EVA operację: rozwinięcie i podłączenie optycznego kabla telemetrycznego, do transmisji danych ze skafandrów Orłan w trakcie przyszłych EVA (grafika przedstawia przebieg wszystkich zainstalowanych kabli). Operacja trwała pół godziny, po jej zakończeniu rozpoczęto przygotowania do zakończenia EVA. Zrezygnowano z rozłożenia części jednego z paneli słonecznych modułu Zwiezda, który nie rozłożył się do końca po wejściu na orbitę. O 10:19 astronauci zamocowali się ponownie do końcówki RMS i po 11 minutach powrócili do ładowni. Powrót do śluzy nastąpił o 10:55.

Zakończenie 50 EVA w historii lotów promów kosmicznych  nastąpiło o 11:01 (6h 14min).

Pomiędzy 12:06 a 13:06 piloci promu 36-krotnie uruchomili silniki korekcyjne RCS, dzięki czemu podnieśli orbitę zespołu Atlantis/ISS o 5,5 km.

12.09.2000 o 03:01 załoga otwarła właz do PMA-2. Procedura otwierania 12 włazów została zakończona o 07:11. Równocześnie członkowie załogi rozpoczęli przenoszenie materiałów zaopatrzeniowych z promu, a później także ze statku Progress M1-3 (łącznie około 3 ton) do wnętrza stacji. Została też zdemontowana część sprzętu, która była potrzebna jedynie podczas startu Zwiezdy, jak też niepotrzebne już elementy węzłów cumowniczych Zarji i Zwiezdy.

Wieczorem kontrola lotu zdecydowała się przedłużyć misję o jedną dobę, aby umożliwić załodze spokojne wykonanie wszystkich zaplanowanych zadań.

14.09.2000 pomiędzy 06:06 a 07:06 piloci promu 36-krotnie uruchomili silniki korekcyjne RCS, dzięki czemu podnieśli orbitę zespołu Atlantis/ISS o blisko 7 km.

Trzeci manewr podniesienia orbity wykonano 15.09.2000 pomiędzy 06:36 a 07:36, a czwarty 17.09.2000, od 03:16 do 04:16. Łącznie orbita została podniesiona o 22,5 km.

W trakcie misji załoga wymieniła wadliwą baterię akumulatorów w module Zarja i zainstalowała trzy nowe baterie w module Zwiezda (jedna okazała się niesprawna). Zainstalowano i uruchomiono toaletę, bieżnię, odkurzacz, komputer a także rozmieszczono żywność, wodę i inne zapasy dla pierwszej załogi stacji. Zostały wymienione filtry pyłów w systemie klimatyzacji, gaśnice itp. Wnętrze statku towarowego Progress M1-3
zostało załadowane zużytymi elementami i odpadkami. Zamknięcie włazu do Progressa nastąpiło 17.09.2000 o 03:56, a około 12:20 załoga przeszła do pomieszczeń promu.

Odłączenie od ISS nastąpiło 18.09.2000 o 03:46.

20.09.2000 o 06:50:07 rozpoczęto manewr deorbitacji (3 min 16 s).

Lądowanie na bieżni SLF (RW15) KSC nastąpiło 20.09.2000 o 07:56:44.

Czas lotu: 11d 19h 10m 57s.


Strona główna | Loty załogowe | Astronauci | STS