![]() |
![]() |
Załoga :
Terrence W. Wilcutt | CDR | 4 lot, NASA, USA |
Scott D. Altman | PLT | 2 lot, NASA, USA |
Edward T. Lu | MS1 | 2 lot, NASA, USA |
Richard A. Mastracchio | MS2/FE | 1 lot, NASA, USA |
Daniel Ch. Burbank | MS3 | 1 lot, NASA, USA |
Jurij I. Malenczenko | MS4 | 2 lot, RAKA, Rosja |
Boris W. Morukow | MS5 | 1 lot, IMBP, Rosja |
Do misji ISS-2A.2 przygotowywała się załoga w składzie: James D. Halsell, Jr., Scott J. Horowitz, Mary E. Weber, Edward T. Lu, Jeffrey N. Williams, Jurij I. Malenczenko i Boris W. Morukow. Ze względu na opóźnienie startu modułu Zwiezda misja została podzielona na dwa osobne loty (NASA oficjalnie ogłosiła to 18.02.2000 r.) - 2A.2A (STS-101) i 2A.2B.
Ładunek :
SpaceHab-DM
Orbita :
i=51,58°; h=375-386 km
Rzeczywisty przebieg lotu :
Odliczanie rozpoczęto 05.09.2000 o 15:00 od stanu T-43H.
Start 08.09.2000 o 12:45:47,066 z wyrzutni LC-39B na Cape Canaveral.
Połączenie z ISS poprzez PMA-2 nastąpiło 10.09.2000 o 05:51:37.
11.09.2000 o 04:47, w chwili przejścia na wewnętrzne zasilanie skafandrów
Lu
i Malenczenko rozpoczęli EVA.
O 04:55 otwarli właz i weszli do ładowni promu. Po przymocowaniu do skafandrów
wszystkich urządzeń i narzędzi zamocowali się do końcówki manipulatora
RMS, przy pomocy której zostali przeniesieni na moduł Zarja.
Następnie przeszli na moduł Zwiezda i
dokonali inspekcji jego tarczy celowniczej, która nie rozłożyła
się prawidłowo po starcie modułu. O 06:04 tarcza została ręcznie ustawiona
w prawidłowej pozycji. O 06:55 astronauci przymocowali do Zwiezdy 2-metrowej
długości wysięgnik, na którym następnie zainstalowali magnetometr, bedący
częścią systemu orientacji. O 07:32 pomiędzy modułami Zwiezda i Zarja rozwinięto
zestaw czterech kabli energetycznych, które będą przesyłać prąd elektryczny
z przyszłego amerykańskiego modułu z bateriami słonecznymi. Następnie zainstalowano
zestawy 2 kabli systemu sterowania bateriami słonecznymi i 2 sytemu telewizji
wewnętrznej. O 09:10 astronauci rozpoczęli ostatnią zaplanowaną w czasie
tej EVA operację: rozwinięcie i podłączenie optycznego kabla telemetrycznego,
do transmisji danych ze skafandrów Orłan w trakcie
przyszłych EVA (grafika przedstawia przebieg
wszystkich zainstalowanych kabli). Operacja trwała pół godziny, po jej
zakończeniu rozpoczęto przygotowania do zakończenia EVA. Zrezygnowano z
rozłożenia części jednego z paneli słonecznych modułu Zwiezda, który nie
rozłożył się do końca po wejściu na orbitę. O 10:19 astronauci zamocowali
się ponownie do końcówki RMS i po 11 minutach powrócili do ładowni. Powrót
do śluzy nastąpił o 10:55.
Zakończenie 50 EVA w historii lotów promów kosmicznych nastąpiło o 11:01 (6h 14min).
Pomiędzy 12:06 a 13:06 piloci promu 36-krotnie uruchomili silniki korekcyjne RCS, dzięki czemu podnieśli orbitę zespołu Atlantis/ISS o 5,5 km.
12.09.2000 o 03:01 załoga otwarła właz do PMA-2. Procedura otwierania 12 włazów została zakończona o 07:11. Równocześnie członkowie załogi rozpoczęli przenoszenie materiałów zaopatrzeniowych z promu, a później także ze statku Progress M1-3 (łącznie około 3 ton) do wnętrza stacji. Została też zdemontowana część sprzętu, która była potrzebna jedynie podczas startu Zwiezdy, jak też niepotrzebne już elementy węzłów cumowniczych Zarji i Zwiezdy.
Wieczorem kontrola lotu zdecydowała się przedłużyć misję o jedną dobę, aby umożliwić załodze spokojne wykonanie wszystkich zaplanowanych zadań.
14.09.2000 pomiędzy 06:06 a 07:06 piloci promu 36-krotnie uruchomili silniki korekcyjne RCS, dzięki czemu podnieśli orbitę zespołu Atlantis/ISS o blisko 7 km.
Trzeci manewr podniesienia orbity wykonano 15.09.2000 pomiędzy 06:36 a 07:36, a czwarty 17.09.2000, od 03:16 do 04:16. Łącznie orbita została podniesiona o 22,5 km.
W trakcie misji załoga wymieniła wadliwą baterię akumulatorów w module
Zarja i zainstalowała trzy nowe baterie w module Zwiezda (jedna okazała
się niesprawna). Zainstalowano i uruchomiono toaletę,
bieżnię,
odkurzacz, komputer a także rozmieszczono żywność, wodę i inne zapasy dla
pierwszej załogi stacji. Zostały wymienione filtry pyłów w systemie klimatyzacji,
gaśnice itp. Wnętrze statku towarowego
Progress
M1-3
zostało załadowane zużytymi elementami i odpadkami. Zamknięcie włazu
do Progressa nastąpiło 17.09.2000 o 03:56, a około 12:20 załoga przeszła
do pomieszczeń promu.
Odłączenie od ISS nastąpiło 18.09.2000 o 03:46.
20.09.2000 o 06:50:07 rozpoczęto manewr deorbitacji (3 min 16 s).
Lądowanie na bieżni SLF (RW15) KSC nastąpiło 20.09.2000 o 07:56:44.
Czas lotu: 11d 19h 10m 57s.