*DArk MAtter - program lotu Roberto Vittori.
Załoga :
Mark E. Kelly | CDR | 4 lot, NASA, USA |
Gregory H. Johnson | PLT | 2 lot, NASA, USA |
Edward M. Fincke | MS1/EV2 | 3 lot, NASA, USA |
Roberto Vittori | MS2/FE | 3 lot, ASI, Włochy |
Andrew J. Feustel | MS3/EV1 | 2 lot, NASA, USA |
Gregory E. Chamitoff | MS4/EV3 | 2 lot, NASA, USA |
Od 13.01.2011 rolę rezerwowego dowódcy, w związku z ranieniem żony Marka Kelly'ego, przez kilka tygodni pełnił Frederick W. Sturckow.
Ładunek :
ELC-3, AMS-02
Orbita :
i=51,6°; h=350 km
Rzeczywisty przebieg lotu :
Z powodu opóźnienia w budowie AMS-02, start został w dniu 26.04.2010 przesunięty z 29.07.2010 na 26.11.2010, a 01.07.2010 na 26.02.2011.
01.10.2010 z powodu korekt w grafiku montażu ISS start przełożono na 27.02.2011.
03.12.2010 z powodu opóźnienia misji STS-133, start przełożono na 01.04.2011.
13.01.2011 z powodu opóźnienia misji STS-133, start przełożono na 19.04.2011.
28.02.2011 pomiędzy 11:57 a 16:20 nastąpił rollover z OPF-2 do VAB.
09.03.2011 zaplanowany na dzień następny rollout został odłożony o dobę z powodu złej pogody.
11.03.2011 o 00:55 rozpoczęto operację przesuwania orbitera z VAB na wyrzutnię LC-39A. Zakończyła się ona o 08:49.
22.03.2011 kontener z ładunkiem użytecznym został przetransportowany z SSFP na LC-39A.
W dniach 29.03-01.04.2011 wykonano TCDT.
04.04.2011 NASA zdecydowała o przeniesieniu startu z 16.04.2011 na 29.04.2011, w związku z konfliktem ze startem Progressa M-10M.
13.04.2011 NASA przedłużyła misję o jedną dobę (po FD-9).
15.04.2011 NASA formalnie powróciła do misji 14-dniowej, jednak jeśli zasoby orbitera na to pozwolą, misja zostanie w jej trakcie przedłużona o 1-2 doby.
26.04.2011 o 16:55 załoga misji przyleciała do KSC, o 18:00 rozpoczęto od stanu T-43H odliczanie.
29.04.2011 o 16:19 (T-2 godziny 33 minuty) start przełożono o minimum trzy doby. Powodem była awaria dwóch grzejników APU nr 1, która wystąpiła o 16:07.
01.05.2011 start przełożono na nie wcześniej, niż 08.05.2011.
02.05.2011 start przełożono na nie wcześniej, niż 10.05.2011.
06.05.2011 start przełożono na nie wcześniej, niż 16.05.2011.
09.05.2011 start został potwierdzony na 16.05.2011.
12.05.2011 załoga ponownie przyleciała na KSC.
13.05.2011 o 11:00 rozpoczęto odliczanie od stanu T-43H.
16.05.2011 o 12:56:27,958 prom wystartował. W T+2' 10" nastąpiła separacja SRB, w T+2' 35" rozpoczęła się asysta silnikami OMS, w T+8' 30" miało miejsce MECO, a w T+8' 44" odrzucenie ET. W T+38' 30" rozpoczęto manewr OMS-2. W T+2h 53' rozpoczęto manewr NC-1 (t=1', dV=28,5 m/s).
17.05.2011 o 06:22:51,5 wykonano manewr NC-2 (t=14", dV=3,35 m/s).
18.05.2011 o 06:07:27 wykonany został manewr NC4, o 08:40:31 NCC, o 09:37:13 TI, o 09:59 MC1, o 10:32:13 MC2, o 10:59:13 MC4. O 10:13:52 prom połączył się z ISS. Pomiędzy 13:27 a 15:59 platforma ELC-03 została dołączona do ITS-P3.
19.05.2011 pomiędzy 06:59 a 09:46 AMS-02 został dołączony do ITS-P3.
20.05.2011 o 07:10 rozpoczęła się EVA-1, w której wzięli udział Feustel i Chamitoff. Wyszli oni w skafandrach EMU ze śluzy Quest. Celem EVA-1 było zdjęcie z ELC-2 eksperymentów MISSE-7A i 7B (Materials International Space Station Experiment) i zamontowanie w to miejsce MISSE-8, zainstalowanie oświetlenia na CETA (Crew and Equipment Translation Aid) na S3, uruchomienie zaworu obwodu napełniania systemu chłodzenia amoniakiem, zainstalowanie anten EWC systemu łączności bezprzewodowej oraz instalacja osłony złącza SARJ. EVA-1 zakończyła się (około 45 minut przed czasem z powodu awarii czujnika dwutlenku węgla w skafandrze Chamitoffa) o 13:29 i trwała 6 godzin i 19 minut. Nie zdążono podłączyć kabli anten EWC.
21.05.2011 po przeprowadzeniu dodatkowej kontroli TPS, NASA dopuściła prom do lądowania.
22.05.2011 o 06:05 rozpoczęła się EVA-2, w
której wzięli udział Feustel i Fincke.
Wyszli oni w skafandrach EMU ze śluzy Quest.
Celem EVA-2 było dopełnienie 2,5 kilogramami amoniaku obwodu
systemu chłodzenia paneli baterii słonecznych P6, przesmarowanie lewego
złącza SARJ i chwytaka Dextre, instalacja
osłony obiektywu kamery na Dextre i instalacja
na S1 dwóch uchwytów, potrzebnych w wypadku konieczności wymiany radiatorów.
EVA-2 zakończyła się o 14:12 i trwała 8 godzin i 7 minut.
25.05.2011 o 05:43 rozpoczęła się EVA-3, w której wzięli udział Feustel i Fincke. Wyszli oni w skafandrach EMU ze śluzy Quest. Celem EVA-3 było zamontowanie na module Zarja złącza PDGF dla SSRMS i konwertera sygnału wideo, instalacja kabli zasilania pomiędzy segmentami rosyjskim i amerykańskim oraz podłączenia kabli anten EWC. EVA-3 zakończyła się o 12:37 i trwała 6 godzin i 54 minuty.
26.05.2011 załoga wykonała ostatnią inspekcję TPS.
27.05.2011 o 04:15:30 rozpoczęła się EVA-4, w której wzięli udział Fincke i Chamitoff. Wyszli oni w skafandrach EMU ze śluzy Quest. Celem EVA-4 było zamontowanie IBA na S1, a następnie przeniesienie złącza PDGF dla SSRMS z P6 na IBA (od tej chwili oficjalnie nazywanego EIBA - Enhanced ISS Boom Assembly), w miejsce dotychczasowego EDGF, które powróci na Ziemię. Prócz tego na ELC-3 usunięta została blokada EDF zapasowego ramienia Dextre. EVA-4 zakończyła się o 11:39 i trwała 7 godzin i 24 minuty. Była to ostatnia planowana EVA w programie Space Shuttle.
29.05.2011 o 05:03:28 rozpoczęto wieloimpulsowy manewr podniesienia orbity ISS przy pomocy silniczków RCS promu (dV=0,12+0,34+0,11 m/s, t=839", dH=0,8 km).
30.05.2011 o 03:55:13 prom odłączył się od ISS.
01.06.2011 o 05:29:43 na orbicie #248 rozpoczęto manewr deorbitacji (t=168", dV=90,01 m/s). O 06:34:50 prom wylądował na bieżni SLF15 w KSC.
Czas trwania lotu: 15 dni 17 godzin 38 minut 22 sekundy.