AKTUALNOŚCI  ASTRONAUTYCZNE    -  01-15.07.2001



Materiał zawarty na tej stronie może zawierać informacje niesprawdzone lub niepotwierdzone .
Aby zweryfikować wszystkie napływające dane potrzeba kilku dni . Archiwum aktualności .
Strona główna witryny "Loty kosmiczne".

Trajektoria 2001 MO skorygowana
Obie wyrzutnie LC-39 zajęte
Wyznaczono załogę do misji STS-111
Przedstawiono załogę Sojuza TM-33
TDRS-8 jednak niesprawny
Rozpoczęto odliczanie do misji STS-104
Wahadłowiec Atlantis wystartował
Start Ariane-5 zakończony niepowodzeniem



Trajektoria 2001 MO skorygowana

  02.07. o 16:30 wykonano 23-sekundową korektę trajektorii sondy 2001 Mars Odyssey. Zmiana prędkości
wyniosła 0,9 m/s. Poprzednio o misji sondy pisaliśmy 23.05.

Powrót do spisu treści



Obie wyrzutnie LC-39 zajęte

  02.07. na Cape Canaveral  przetransportowano z Budynku Montażu, dawniej Pionowego (VAB - Vehicle
Assembly Building) na wyrzutnię 39A wahadłowiec Discovery, który przygotowywany będzie do lotu
STS-105, którego start zaplanowano na 07.08. Na oddalonej o 1,5 km N wyrzutni 39B stoi od 21.06.
wahadłowiec Atlantis, który jest przygotowywany do lotu STS-104. Ostatnio obie wyrzutnie były zajęte
przez wahadłowce: Discovery na LC-39B i Endeavour na LC-39A w grudniu 1999 r. W czasie 20 lat
historii lotów wahadłowców taka sytuacja miała miejsce 15 razy.

Powrót do spisu treści



Wyznaczono załogę do misji STS-111

  03.07. NASA wyznaczyła kolejnych członków załogi misji STS-111. Są to dowódca Kenneth Cockrell,
pilot Paul Lockhart i specjalista misji Franklin Chang-Díaz.

Powrót do spisu treści



Przedstawiono załogę Sojuza TM-33

  04.07. w Centrum Przygotowania Kosmonautów w Gwiezdnym Miasteczku przedstawiono załogę statku
Sojuz TM-33, którą tworzą: dowódca Wiktor Afanasjew, inżynierowie pokładowi - Claudie Haigneré
z Francji i nowicjusz Konstantin Koziejew. Dublerami są: dowódca Siergiej Zalotin i inżynier pokładowy
Nadieżda Kużelnaja. Start zaplanowanego na 10 dni (8 dni na ISS) lotu, którego głównym zadaniem jest
wymiana statku transportowego Sojuz TM dla stałej załogi stacji, zaplanowano na 21.10.2001 r.

Powrót do spisu treści



TDRS-8 jednak niesprawny

  08.07. NASA i Boeing potwierdziły wcześniejsze doniesienia o awarii satelity przekazu danych TDRS-8.
Satelita, który wystartował 30.06.2000 roku ma uszkodzony system wielodostępu i choć może pracować
w trybie przekazu z jednego satelity, to NASA odmówiła producentowi, firmie Boeing, jego przejęcia.

Powrót do spisu treści



Rozpoczęto odliczanie do misji STS-104

  09.07. o 12:00 rozpoczęto od stanu T-43 h odliczanie do startu wahadłowca Atlantis. Celem misji STS-104,
jest dołączenie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej śluzy Quest.

Powrót do spisu treści



Wahadłowiec Atlantis wystartował

  12.07. o 09:03:59,074 z Kennedy Space Center wystartował do misji STS-104 wahadłowiec Atlantis. Celem
misji jest dostarczenie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej kolejnego elementu - śluzy Quest.

Powrót do spisu treści



Start Ariane-5 zakończony niepowodzeniem

  12.07. o 21:58 z Kourou w Gujanie Francuskiej wystartowała rakieta Ariane 5, która miała wynieść na orbitę
GTO (przejściową do geostacjonarnej) dwa satelity: należący do ESA i służący do przekazu danych Artemis
(Advanced Data Relay and Technology Mission satellite) oraz japoński łącznościowy B-Sat 2b. Niestety,
w wyniku awarii ostatniego stopnia rakiety (EPS), zamiast orbity o parametrach: hp=858 km, ha=35853 km,
i=2,0°, uzyskano jedynie perigeum 592 km, apogeum 17528 km i inklinację równą 2,9°. Własne paliwo satelitów
może (w przypadku B-Sata na pewno) nie wystarczyć na dotarcie na docelową orbitę geostacjonarną. Łączna
wartość utraconych satelitów wynosi około 1 miliarda dolarów. Był to dziesiąty lot Ariane-5. Pierwszy zakończył
się eksplozją w T+40 sekund, drugi umieścił ładunek na niższej niż planowana orbicie. Pozostałe siedem
startów zakończyło się powodzeniem. Według telemetrii silnik stopnia EPS działał na około 80% ciągu
nominalnego i wyłączył się około 80 sekund przed czasem. Prawdopodobną przyczyną był wyciek paliwa,
który rozpoczął się w chwili zapłonu silnika, na co wskazują nietypowe jego nietypowe oscylacje w ciągu
trzech pierwszych sekund pracy.

Powrót do spisu treści


<= Poprzednie | Następne =>