30.10. o 18:28 dokonano 12-sekundowej korekty lotu sondy Mars
Polar Lander. Zapewni ona lądowanie
w planowanym obszarze Marsa w dniu 03.12.1999. Poprzednio o locie MPL
pisałem 20.10.1999.
29.10. w trakcie przygotowań wahadłowca Atlantis do misji STS-101
technicy uszkodzili jedną ze sterolotek
wahadłowca Atlantis. Ze względu na przegląd instalacji elektrycznej
i nieplanowaną wymianę skorodowanego
grzejnika amoniaku start został przesunięty najwcześniej na 16.03.2000.
Wiąże się to z opóźnieniem całego
szeregu misji do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
03.11. w trakcie przygotowań wahadłowca Discovery do misji STS-103
technicy znaleźli wewnątrz instalacji
chłodzenia silnika SSME nr 3 półcalowy (ok. 1,3 mm) odłamek wiertła,
pozostawiony tam przed 2-3 miesiącami
podczas rutynowego przeglądu silników. NASA zdecydowała się wymienić
silnik, co zajmie około 10 dni.
Jednocześnie stwierdzono, że ostatnia partia płytek osłony termicznej
została wykonana z niewłaściwego
surowca, nie odpowiadającego normom. Prawdopodobnie żadna z tych płytek
nie została zamontowana na
powierzchni Discovery. Opóźnienie przesuwa datę startu na 5-7.12. Krytyczną
datą startu jest 14.12. Start po
tym terminie jest niedozwolony ze względu na problem roku 2000.
08.11. przerwano kabel systemu destrukcji na powierzchni jednej
z rakiet SRB. Konieczna będzie wymiana
kabla, co opóźni start o kolejną dobę (06.12.).
Nowy, choć na razie nieoficjalny terminarz startów wahadłowców
został opublikowany przez NASA
Watch.
Uwzględnia on opóźnienia wynikłe z przeglądu sieci elektrycznej promów,
jak też opóźnienia w realizacji
budowy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
W sondzie Mars Polar Lander nie zainstalowano
grzejników w sworzniach wybuchowych, służących do
oddzielenia modułu serwisowego od osłony aerodynamicznej lądownika
i penetratorów Deep Space 2.
Gwarantowana minimalna temperatura pracy sworzni wynosi 4° C. Jet Propulsion
Laboratory pracuje nad
nowym sposobem oddzielenia modułu. Miałoby ono nastąpić w czasie hamowania
aerodynamicznego, co
powinno wystarczająco podgrzać sworznie. Gdyby moduł serwisowy nie
oddzielił się od reszty sondy,
spowoduje to jej spłonięcie w atmosferze Marsa. Drugim problemem
jest podgrzanie inicjatora silnika
lądownika. Ma ono nastąpić kilka
godzin przed lądowaniem a nie kilka minut przed nim jak planowano
pierwotnie. Lądowanie zaplanowano na 03.12.1999. Ostatnio o misji MPL
pisałem 30.10. 1999.
05.11. Radio Moskwa poinformowało o przeznaczeniu przez Dumę
sumy 1,5 miliarda rubli (ok. 70 mln. $)
na przyszłoroczną eksploatację stacji orbitalnej Mir.
Kwota ta pozwoli na wysłanie dwóch półrocznych
ekspedycji załogowych (luty i lipiec
2000). Niejasne jest źródło pochodzenia pieniędzy. Zachodni analitycy
rosyjskiego programu kosmicznego uważają że suma ta zostanie przejęta
z programu Międzynarodowej Stacji
Kosmicznej.
08.11. w Gwiezdnym Miasteczku w wieku 58 lat zmarł kosmonauta
Jurij
W. Małyszew. Był dowódcą dwóch
statków kosmicznych: w 1980 roku Sojuza T-2
(połączenie z Salutem-6) oraz w 1984 Sojuza
T-11 (połączenie
z Salutem-7).
13.11. o 22:55 z wyrzutni w Kourou wystartowała rakieta Ariane
44LP. Umieściła ona na orbicie przejściowej
do geostacjonarnej satelitę telekomunikacyjnego GE-4.
15.11. o 07:29 z Tanegashimy wystartowała rakieta H-2.
Miała umieścić na orbicie geostacjonarnej satelitę
komunikacyjnego i meteorologicznego MTSat-1
(Multifunctional Transport Satellite). W T+4 minuty
rakieta
zboczyła z kursu i została zniszczona przez system destrukcji. Na razie
przyczyny awarii są nieznane.